نکات مهم کشت زعفران

زعفران یکی از محبوبترین انواع ادویه مصرفی در جهان محسوب می‌شود و به دلیل خواص بی‌نظیر و عطر شگفت انگیز بسیار گران بها و ارزشمند است. همین موضوع باعث شده است که زعفران به عنوان محصولی سود آور شناخته شود و در حال حاضر نیز  مزارع و گلخانه‌های بسیاری در سطح کشور در زمینه کشت زعفران فعالیت دارند. اما برای اینکه این محصول سود آوری بالایی داشته باشد چند نکته مهم باید در زمان کشت رعایت شود. ما در این مقاله قصد داریم نکات مهم کشت زعفران را برشماریم. با ما همراه باشید.

چه خاکی برای کشت زعفران مناسب است؟

تکثیر گیاه زعفران با استفاده از پیاز انجام می‌شود و برای اینکه پیاز بتواند به مدت 6 الی 7 سال در زمین باقی بماند و علاوه بر رشد، گلدهی نیز داشته باشد بایستی در خاک سبک که ترکیبی از خاک رس و شن است کاشته شود. پیاز زعفران در زمینی که دارای قلوه سنگ باشد و علف‌های هرز زیادی در آن رشد کرده باشند محصول دهی خوبی نخواهد داشت.

پیاز زعفران باید در عمق 20 سانتی متری کاشته شود تا پیاز بتواند به خوبی رشد کند و محصول بدهد. کم یا زیاد شدن عمق کاشت پیاز در میزان رشد و محصول دهی پیاز زعفران موثر خواهد بود.

نکاتی درباره استفاده از کود حیوانی | نکات مهم کشت زعفران

مهمترین موضوعی که در زمان کشت زعفران باید مورد توجه قرار گیرد، پرهیز از ریختن کود حیوانی تازه در مزرعه است. کود حیوانی که معمولا در اولین زمان کشت در مزرعه مورد استفاده قرار می‌گیرد باید پوسیده شده باشد. کود حیوانی تازه در زمان پوسیدن گاز آمونیاک تولید می‌کند که به پیاز آسیب می‌زند. همچنین کود حیوانی تازه حاوی مقدار زیادی نمک است که برای گیاه زعفران نامناسب است.

همچنین در کود حیوانی تازه مقدار زیادی دانه علف هرز وجود دارد که در صورت رشد در مزرعه از محصول دهی پیاز زعفران جلوگیری می‌کند. وجود علف هرز مشکلاتی از قبیل انتشار آفت را نیز به همراه دارد که موجب صدمه دیدن پیاز و گل‌ها می‌شود. رعایت نکات مهم کشت زعفران در رسیدن به نتیجه مطلوب تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

نحوه آبیاری مزرعه زعفران

کاشت پیاز زعفران در مزرعه معمولا در نیمه دوم شهریور انجام می‌شود و اولین آبیاری مزرعه در مهر ماه خواهد بود. البته این مساله با توجه به شرایط آب و هوایی و وضعیت منطقه ممکن است تغییر کند. آبیاری اولیه زمین از اهمیت بالایی برخوردار است. آب باید به طور یکدست و مساوی به تمام قسمت‌های زمین برسد. معمولا آبیاری در فواصل زمانی انجام می‌شود تا گلدهی نیز با فاصله صورت گیرد تا زمان کافی برای برداشت محصول وجود داشته باشد.

15 الی 20 روز پس از اولین آبیاری گل‌های زعفران رشد می‌کنند و اولین محصول قابل برداشت است. ممکن است در اولین سال کشت زعفران محصول زیادی برداشت نشود و این موضوع کاملا طبیعی است. آبیاری مزرعه تا نیمه اول فروردین باید هر هفته یا دو هفته یکبار ادامه داشته باشد. با گرم شدن هوا آبیاری مزرعه قطع می‌شود تا پیاز زعفران از گزند قارچ و بیماری در امان بماند.

 

 چه نوع کودی برای مزرعه زعفران مناسب است؟ | نکات مهم کشت زعفران

تغذیه نمودن خاک مزرعه یکی از مهمترین فاکتورهای رسیدن به محصولی سود آور است. اگر تغذیه مزرعه به درستی انجام نشود در دومین سال کشت زعفران شاهد کاهش محصول خواهیم بود. کود دهی باید مطابق با نظر کارشناسان و در زمان مناسب انجام شود تا تاثیر مطلوبی بر رشد پیازها داشته باشد.

کود زاچ آب:

عمل کود دهی با زاچ آب در پایان فصل برداشت در زمان آبیاری مزرعه صورت می‌گیرد و برای تغذیه نمودن پیاز زعفران و تقویت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. رعایت اصول کود دهی و انجام به موقع آن موجب می‌شود تا پیاز زعفران در سال آینده گلدهی بیشتری داشته باشد.

محلول پاشی:

از دیگر روش‌های تغذیه مزرعه محلول پاشی است که در 3 الی 6 نوبت انجام می‌شود و بهترین زمان انجام آن از نیمه دوم دی ماه تا اولیل فروردین با فواصل زمانی 15 روزه است. محلول پاشی با کودهای مناسب موجب می‌شود تا پیاز زعفران تکثیر داشته باشد و محصول در سال‌های آینده چندین برابر شود. محلول پاشی باید در زمان مناسب و با رعایت تمامی نکات مهم کشت زعفران انجام شود.

کشت زعفران در گلخانه چه تفاوتی با مزرعه دارد؟

کشت زعفران در مزرعه یکبار انجام می‌شود و تا 6 الی 7 سال پیاز زعفران محصول دهی خواهد داشت و نیاز به کشت مجدد و تغییر جای پیازها نیست. اما در کشت گلخانه‌ای برای رشد پیازها باید گلخانه را مجهز نموده و پس از گلدهی باید پیاز را به زمین منتقل نمائید.

کشت زعفران در چه منطقی انجام می‌شود؟

مزارع زعفران معمولا در بیشتر مناطق کشور قابل کشت است و پیازهای زعفران در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم هستند. اما زعفران در مناطقی که سرما و گرمای متعادلی دارند محصول دهی بیشتری دارد و به راحتی می‌توان سود بالایی از این راه کسب نمود.

کلام پایانی | نکات مهم کشت زعفران

پیش از اقدام برای کشت زعفران بایستی در این زمینه اطلاعات کافی کسب نمائید. برای کشت محصول در مقیاس بزرگ حتما با کارشناسان مربوطه مشورت نمائید و از زمان مناسب برای کشت و نحوه انتخاب پیاز زعفران را به طور کامل فرا گیرید. اگر از راه اصولی قدم در این راه بگذارید قطعا در سال دوم کشت زعفران به سود بالایی دست خواهید یافت.

مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره تخصصی رایگان